zondag 30 januari 2011

52 portraits of nature, Week 4

Canon 40D, Canon 50mm, 1/125 @ f/5.6, iso 400, vanuit de hand
Ondanks dat het de laatste tijd nauwelijks heeft gesneeuwd of gevroren, deze week toch een winters plaatje. Ik ben namelijk op zondag naar de Oostvaardersplassen (OVP) geweest. Één van mijn favoriete natuurgebieden in Nederland. Eigenlijk is zondag een slechte dag om daarheen te gaan als je houdt van alleen wandelen en rustig foto's maken, want het is er op zondag altijd heel druk. En dan nog beweren sommige mensen dat natuur een linkse hobby is. In de OVP lopen namelijk mensen van alle achtergronden, leeftijden en (denk ik) politieke voorkeuren rond. En tegenwoordig heeft een groot deel daarvan een grote lens bij zich. Maar goed, om dit alles een beetje te ontlopen (al vind ik het altijd wel leuk om met andere recreanten even een praatje te maken) ben ik zondag ver voor zonsopkomst opgestaan om nog voor zonsopkomst in de OVP aan te komen. 's Ochtends vroeg was het erg mooi mistig en toen heb ik mij goed vermaakt met honderden ganzen en wat landschapjes, maar later in de ochtend wilde ik toch bij het bezoekerscentrum langs de knardijk een wandelingetje gaan maken. Daar aangekomen zag ik dat er al veel mensen op de parkeerplaats waren, maar ze hadden allemaal felle kleren aan en maakten een heleboel lawaai. Het waren schaatsers. Nu heb ik niets tegen schaatsen (ik heb het jarenlang als (top)sport gedaan) maar deze mensen waren echt niet bezig met enig respect voor de natuur (en dat in een natuurgebied). Dit viel extra op door het feit dat 20 meter naast de parkeerplaats een hert stond te grazen, die de schaatsers niet gezien hadden, maar die zich gelukkig ook niets van hun aantrok. Ik had het hert wel gezien en terwijl het hert vooral de mensen op de parkeerplaats in de gaten hield kon ik rustig dichterbij komen. Zelfs zo dichtbij dat ik met de 50mm foto's kon maken.
Op het moment van de foto sloegen de schaatsers de deuren van hun auto's dicht om het ijs op te gaan (toch wel bizar dat na 3 dagen vorst er alweer geschaatst kan worden op de grote plassen van de OVP). Dit was voor het hert toch teveel, waardoor hij op een drafje 50 meter verder liep om daar te gaan grazen. Daarna heb ik nog een lekkere wandeling gemaakt, hebben de schaatsers hun rondje geschaatst (ik ben ze later nog een paar keer tegengekomen in het gebied) en heb ik nog even een praatje staan maken met andere (natuur)fotografen. Al met al dus toch een geslaagde dag, waarvan ik volgende week nog wat foto's zal plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten