dinsdag 4 januari 2011

Zweden deel 2

Vandaag had ik weer wat tijd om foto's te bewerken, dus hier het tweede (en laatste) deel van de foto's uit Zweden. Jammer genoeg heb ik nu even geen tijd om bij iedere foto een tekstje te schrijven, maar ik zal in ieder geval de exif gegevens bij de foto's zetten.

Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 1/125 @ f/8, iso 100, vanaf statief met draadontspanner
Langs de weg stonden een aantal mooi grote dennen, die mooi afstaken tegen de wolkenlucht terwijl ze belicht werden door het ochtendlicht. Door de stenen in de voorgrond en het gebruik van de groothoek wordt dit gevoel nog meer versterkt.
Canon 40D, Sigma 17-35 op 31mm, 1/80 @ f/5.6, iso 800, vanuit de hand
Toen we 's middags nog een rondje liepen (de zon ging onder tussen 3 en half 4) zagen we deze mooie roze band in de lucht. Jammer genoeg had ik mijn statief niet bij me, maar er was nog net genoeg licht om de foto vanuit de hand te maken.

Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 1/30 @ f/16, iso 100, vanaf statief met draadontspanner
's Ochtends trok de mist enigszins op toen we bij een meertje aankwamen. De zon kwam door de wolken en dus moesten we snel zijn. Zoals te zien op de foto is de mist boven het meertje al grotendeels weg, maar het doorschijnende zonnetje maakt dat gedeeltelijk weer goed. Ik heb hier gekozen voor een panorama uitsnede omdat de lucht verder niet veel toevoegde aan de foto (geen mooie structuren).
Canon 40D, Canon 100mm macro, 0,8 sec @ f/16, iso 100, vanaf statief met draadontspanner
Het was een grauwe ochtend, waardoor het licht niet heel speciaal was. Daarom heb ik ervoor gekozen om de huisjes onder in beeld te plaatsten om zo een grote lege lucht over te houden die de weidsheid van het landschap benadrukt.
Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM, Kenko 1.4x converter, 1/160 @ f/5.6, iso 800, vanuit de hand
Vlakbij een vogelhut (waar overigens in de winter weinig te zien was, in het voorjaar/zomer zitten er vaak kraanvogels) stond een voederplek met een aantal mezen en geelgorzen erbij. Hier heb ik even gestaan om wat foto's te maken, maar zonder camoeflagekleed of -tent werkt dat eigenlijk niet. Toch kon ik enkele foto's maken waar ik tevreden mee ben, waaronder deze foto van een glanskop.

Canon 40D, Sigma 17-35 op 24mm, 8 sec @ f/16, iso 100, vanaf statief met draadontspanner, circulair polarisatiefilter en 3 stops grijsfilter
Deze laatste foto is weer wat anders. Ik wilde namelijk graag een wat meer abstracte foto maken van de rivier en de sneeuwranden. Door te werken met m'n polarisatiefilter kon ik het grootste gedeelte van de reflectie uit het water halen en met m'n 3 stops grijsfilter kreeg ik nog meer beweging in het water.

En dan nog twee foto's van m'n vader die eigenlijk elke ochtend wel mee ging om foto's te maken.
Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 1/25 @ f/8, iso 400, vanuit de hand
Canon 40D, Sigma 17-35 op 35mm, 1/4 @ f/16, iso 100, vanaf statief met draadontspanner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten