zondag 3 april 2011

Polder Arkemheen

Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM + 1.4x converter, 1/250 @ f/5.6, iso 800, vanuit de hand liggend op de grond
Gisteren ben ik voor het eerst naar polder Arkemheen geweest. Een trip naar dit gebied stond al heel lang op het verlanglijstje, aangezien dit één van de beste plekken in Nederland is om weidevogels te zien en fotograferen. Ik vertrok 's ochtends om 6 uur met Rien van Wijk (een oud studiegenoot) om voor zonsopkomst ter plaatse te zijn. Het licht was onderweg al fantastisch en de weersverwachting was gunstig.
In de polder aangekomen was het eigenlijk nog te donker om te fotograferen, maar dat gaf ons de tijd om even een rondje te rijden om de beste plekken te zoeken. Onderweg kwamen we een aantal hazen tegen die dicht bij de weg zaten, waardoor ik wat kon experimenteren met lange sluitertijden en beweging.
Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM + 1.4x converter, 1/4 @ f/5.6, iso 400, vanuit de hand in de auto
Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM + 1.4x converter, 1/8 @ f/5.6, iso 400, vanuit de hand liggend op de grond
Na de hazen gefotografeerd te hebben begonnen de eerste weidevogels te roepen en al snel zagen we de eerste grutto's, tureluurs en kieviten. Nog voordat de zon opkwam vonden we de eerste grutto op een paaltje, die graag mee wilde werken voor de foto. Omdat de zon nog niet op was, waren de kleuren nog mooi zacht en verzadigd.
Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM + 1.4x converter, 1/80 @ f/5.6, iso 800, vanuit de hand in de auto
Toen de zon opkwam, kwamen de grutto's pas echt tot leven en kregen we een aantal fantastische shows voor onze kiezen, waarbij ik veel heb kunnen experimenteren met lichtinval en verschillende standpunten. Hieronder een selectie van de vele foto's die ik heb gemaakt. Wat ik vooral erg leuk vind om te zien, is dat het licht (en daarmee de kleuren van de foto's) heel snel verandert tussen vlak voor zonsopkomst en een uur na zonsopkomst. Zo'n uur nadat we aankwamen (alle foto's zijn gemaakt tussen 7 en 8 uur 's ochtends) was het licht eigenlijk al niet mooi meer voor foto's. Daarom zijn we, na nog een rondje gereden te hebben om vogels te kijken, naar de roeken kolonie gereden (zie m'n andere bericht). De foto's hieronder staan in de volgorde waarop ze gemaakt zijn, waarbij de bovenste foto in dit bericht voor de eerste foto hieronder gemaakt is.
Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM + 1.4x converter, 1/800 @ f/5.6, iso 800, vanuit de hand liggend op de grond
Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM + 1.4x converter, 1/320 @ f/5.6, iso 400, vanuit de hand liggend op de grond
Canon 40D, Canon 300 f/4L IS USM + 1.4x converter, 1/800 @ f/5.6, iso 200, vanuit de hand liggend op de grond

1 opmerking:

  1. Hoi Tim,

    ik vind dat er geweldige foto's tussen zitten. De kwaliteit neemt nog steeds toe. Met de name de onderste drie foto's zijn het voor mij (vind ik mooier dan de bovenste; maar die past beter in jouw visie van beest in zijn omgeving). Het is zeker opvallend wat het licht met de kleuren doet. De hazenfoto's vind ik minder geslaagd: de 1ste heeft voor mij wat te veel beweging, de 2de heeft voor mij niet de juiste richting (maar daar valt natuurlijk weinig aan te doen). Nogmaals heerlijk om naar te kijken (en te lezen).

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen