zondag 15 mei 2011

52 portraits of nature, Week 19

Canon 40D, Canon 50mm, 1/800 @ f/3.2, iso 100, vanuit de hand
Canon 40D, Canon 50mm, 1/1250 @ f/3.2, iso 100, vanuit de hand

Vandaag lukte het om twee beelden die ik in mijn hoofd had voor het 52 portraits of nature project te maken. Twee weken geleden zag ik ze nog niet, maar vandaag waren de weidebeekjuffers weer volop aanwezig langs de grift. Ik wilde deze soort graag fotograferen omdat ik de mannetjes erg mooi vind en ze mij doen denken aan de lente. Het is echter nog niet zo makkelijk om met 50mm een juffer te fotograferen. Ze zijn namelijk redelijk schuw en zeker 's middags als het zonnetje schijnt zijn ze erg rap. Daardoor heb ik langere tijd door de brandnetels moeten sluipen om bovenstaande foto te kunnen maken.
Daarnaast heb ik al twee jaar het idee om een keer korenbloemen in een graanakker te fotograferen, de voorgaande jaren was ik echter aldoor te laat en was het graan al geoogst voordat ik mijn foto's had gemaakt, maar vandaag stonden de korenbloemen mooi in bloei (waarschijnlijk door het warme weer van de afgelopen tijd) en stond het graan er nog. Het enige probleem was de harde wind, die ervoor zorgde dat het graan en de korenbloemen hard heen en weer bewogen. Hierdoor staat de bloem op de foto ook een beetje scheef, maar eigenlijk vond ik het wel passen bij de sfeer.
Ik blijf het lastig vinden om met de 50mm lens mooie macro foto's te maken, omdat de dichtstbijzijnde scherpstelafstand niet heel dichtbij is en het moeilijk is om met de korte lens een onscherpe achtergrond te krijgen. Maar daardoor is het des te leuker om te experimenteren. Dus misschien volgende week weer een close-up, of misschien toch weer iets meer abstracts?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten