donderdag 8 september 2011

Vroeg op

Canon 40D, Sigma 17-35 op 25mm, 1/6 @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en 2 en 3 stops grijsverloopfilter
De oplettende volgers van mijn website en blog hebben bij de foto van de maand september kunnen lezen dat ik mij de komende maanden vooral wil gaan richten op landschapsfotografie. Zo gezegd, zo gedaan, dus afgelopen zaterdag stond ik vroeg op om landschapsfoto's te gaan maken tijdens zonsopkomst op de planken wambuis, een deel van de Veluwe in beheer bij natuurmonumenten dichtbij Ede. Tijdens het extreem vroege ontbijt (rond 5 uur) zag ik een herhaling van het 8 uur journaal van de dag ervoor waarbij Erwin Krol vertelde dat het zaterdagochtend vroeg erg mooi zou zijn met mist en zon en hij raadde iedereen dan ook aan om vroeg op te staan en naar buiten te gaan met een camera. Fijn: Ik was toch niet voor niets opgestaan!
Even later zat ik op de fiets onderweg naar het gebied. De lucht begon langzaam kleur te krijgen, het was helder en er was overal mist (op sommige plekken meer dan op andere). Ik kwam aan op het uitkijkpunt Valenberg, wat mijn startpunt van de dag zou zijn. Jammer genoeg kleurde de lucht voor zonsopkomst nog niet zo heel mooi, maar zo'n half uurtje na zonsopkomst was het fantastisch. De mist lag in flarden over het landschap heen en de zon kwam gedeeltelijk door de wolken heen (zie de foto bovenaan dit bericht). Vanwege de dikke mist waren er alleen niet zoveel andere mogelijkheden voor een mooie compositie vanaf het uitkijkpunt, dus ben ik een stukje terug gefietst naar een wandelpad langs een mooi stuk bos en heide. Hier heb ik tot een uur of 10 mij erg goed vermaakt. Tegen die tijd was het licht te hard en was er bijna geen mist meer, dus vond ik het tijd om maar weer naar huis te gaan. Ik hoop dit najaar nog veel van dit soort mooie ochtenden mee te mogen maken, dus hou m'n blog in de gaten!
Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 1/6 @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner er 2 en 3 stops grijsverloopfilter
Canon 40D, Canon 50mm, 1/6 @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en 2 en 3 stops grijsverloopfilter
Canon 40D, Canon 100mm macro, 0.6sec @ f/22, iso 100, vanaf statief met draadontspanner

1 opmerking: