donderdag 10 november 2011

Mist

Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 10 seconden @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en circulair polarisatiefilter
Ik merk dat ik de laatste tijd meer fotografeer dan dat ik foto's laat zien op mijn blog. Dat is natuurlijk jammer, want ik kan mij voorstellen dat de lezers van deze blog het leuk vinden om regelmatig een update te ontvangen. Ik heb mij dan ook voorgenomen om te gaan proberen om iedere week minimaal één blog-update te geven, waarschijnlijk in het begin van de week. Voor deze week dus een beetje aan de late kant, maar toch wil ik jullie deze beelden niet onthouden.
Deze drie foto's heb ik vorige week woensdag genomen in het Edesche bos. Dit gebied is in beheer bij de gemeente Ede en heeft een aantal erg mooie, oude, beukenvakken. Deze vakken kleuren in de herfst erg mooi geel/oranje en dus wilde ik hier graag nog een keertje heen om foto's te maken van de herfstkleuren. Afgelopen woensdag was de ideale ochtend, want ik had tijd en er was mist voorspeld, dus die samenkomst van omstandigheden zorgde ervoor dat ik al vroeg ter plaatse was.
De sfeer in het bos is fantastisch zo 's ochtends vroeg met mist. Het bos ruikt dan ook lekker en met veel gekleurd blad aan de bomen zorgde dat voor een mooi tafereel. Het probleem is dan alleen nog, dat een foto meer nodig heeft dan deze ingrediënten, want om die sfeer en dat gevoel over te brengen heb je ook een goede compositie, een onderwerp etc. nodig. Daar ben ik dus naar opzoek gegaan.
Bij de bovenste foto wilde ik de boom en het bos zo groot mogelijk maken en dus heb ik een laag standpunt ingenomen. Daarnaast vond ik deze boom een mooi onderwerp vanwege de lage zijtakken met mooi gekleurd blad. Door de foto lekker donker te houden, heb ik het gevoel van de grote bomen die over de foto heen buigen nog iets getracht te vergroten.
Bij onderstaande foto heb ik ook zo'n boom met zijtakken en gekleurd blad als onderwerp genomen. Dit keer alleen meer als richtpunt, met een kale stam als inleidend element. Door aan de scherpstelring te draaien verkreeg ik nog net een beetje extra sfeer.
De onderste foto heb ik gemaakt omdat het mij opviel dat de jonge beuken eigenlijk voor de meeste kleur in het bos zorgden. Er lag een dode tak tussen de jonge beukjes en dat vond ik wel een mooie inleidende lijn. Daarnaast heb ik bij alle drie de foto's een circulair polarisatiefilter gebruikt om de kleuren extra tot hun recht te laten komen. Voor een uitleg daarover verwijs ik graag naar mijn blogpost over de duivelsberg van september.
Canon 40D, Sigma 17-35 op 35mm, 30 seconden @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en circulair polarisatiefilter
Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 30 seconden @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en circulair polarisatiefilter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten