maandag 9 januari 2012

Luxemburg en Eekhoorns

Canon 40D, Sigma 17-35 @ 17mm, 120 sec @ f/9, iso 100, polarisatie filter, vanaf statief met draadontspanner
Sinds de week voor de kerst werk ik aan een project van de zoogdiervereniging waarbij we gaan proberen om alle Pallas' eekhoorns rondom Weert weg te vangen. Deze exotische eekhoorn veroorzaakt namelijk schade aan huizen en bomen en verdrijft de inheemse Rode eekhoorn. Het is natuurlijk fijn dat ik aan dit prjoect kan meewerken, maar er hangt ook een nadeel aanvast. Namelijk dat ik van maandag t/m woensdag veldwerk doe in Ell en Swartbroek en overnacht in het plaatselijke kantoor van Natuurmonumenten. Gelukkig is daar wel internet, maar buiten een klein laptopje en een oude computer is er weinig mogelijkheid om foto's te bewerken of uploaden.
Daarnaast zorgt het veldwerk er natuurlijk voor dat ik minder tijd over heb voor fotografie. Daar kwamen alle feestdagen en niet zulk fotogeniek weer bij en dat alles resulteerde in weinig tot geen foto's. Gelukkig ben ik afgelopen weekend samen met Jolanda naar het zuiden gereisd voor een weekendje weg in Trier. Op de heenweg zijn we even langs de Hautes Fagnes gereden om daar te wandelen en op de terugweg zijn we door Luxemburg gereden om daar in de Luxemburgse Ardennen te wandelen. We hadden gepland om naar het bezoekerscentrum in Esch-sur-Sûre te gaan om daar te bekijken waar we konden wandelen, maar jammer genoeg was het bezoekerscentrum niet geopend. We zijn dus maar op goed geluk (zonder kaart of kennis van de omgeving) ergens gaan wandelen en gelukkig heeft dat goed uitgepakt want we kwamen een fantastisch beekje tegen met een pad erlangs, welke door een prachtig hellingbos voerden. Omdat het geen 'foto' weekendje was, maar een gezellig samen weekendje weg heb ik niet heel veel foto's gemaakt, maar deze wilde ik toch even laten zien. Op de terugweg was het namelijk al donker aan het worden en dat leverde lekker lange sluitertijden op, iets wat ik altijd erg mooi vind bij stromende beekjes.
De foto is bewerkt in Lightroom, een programma waar ik nog steeds mee moet leren werken, maar dat doe ik nu dus 'noodgedwongen' op de avonden in Swartbroek. Daarnaast is de foto bewerkt op het kleine schermpje van m'n mini laptop, dus ik hoop dat hij er op een groot gecalibreerd scherm nog steeds goed uit ziet. Zoals altijd ben ik weer benieuwd wat jullie er van vinden!

2 opmerkingen: