zaterdag 30 april 2011

Een ochtend in het bos

Vanochtend vroeg naar het bos gegaan om boommarters te inventariseren en tegelijkertijd wat dingen uit te proberen. Ik wilde namelijk al een tijd lang een techniek uitproberen die sommige landschapsfotografen gebruiken om panorama's te maken. Je maakt dan met een standaard lens (geen groothoek, want die geeft een vertekend beeld) meerdere rechtopstaande foto's en die plak je later aan elkaar in photoshop. Nu is bos misschien niet de eerste plek waar je aan panorama's zou denken, maar het leek mij wel een leuk experiment. Hieronder staan twee foto's, de één bestaat uit iets meer foto's dan de ander, want het blijft lastig inschatten hoeveel overlap je nodig hebt en of je camera wel water pas staat (iets wat nodig is om de verschillende beelden aan elkaar te kunnen plakken). Klik vooral ook op de foto's om ze meer tot hun recht te laten komen.
Canon 40D, Canon 50mm, 1/4 @ f/14, iso 400, vanaf statief met draadontspanner, 4 samengevoegde beelden
Canon 40D, Canon 50mm, 1/2 @ f/14, iso 100, vanaf statief met draadontspanner, 8 samengevoegde beelden
Na een tijdje kwam ik een zingende fluiter tegen. De fluiter is een typische bos soort en dus kom ik hem vaak tegen als ik boommarters inventariseer. Deze fluiter was niet super schuw, zoals de meeste die ik tegenkom, dus kwam hij een aantal keer binnen fotografeerbare afstand. Al met al dus een fantastische ochtend, tot rond een uur of 9 het bos weer volstroomde met wandelaars met honden, joggers, mountainbikers etc.
Canon 40D, Canon 300 f/4, 1.4x converter, 1/100 @ f/5.6, iso 800, vanuit de hand
Canon 40D, Canon 300 f/4, 1.4 converter, 1/125 @ f/5.6, iso 800, vanuit de hand
Canon 40D, Canon 50mm, 1/2 @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten