maandag 12 september 2011

Duivelsberg

Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 2.5 sec @ f/9, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en circulair polarisatiefilter
Gistermiddag even naar de Duivelsberg bij Beek (vlakbij Nijmegen) geweest om daar te kijken wat de mogelijkheden waren voor foto's. Ik was er afgelopen winter een keer geweest opzoek naar vogels en toen viel de fotografische potentie van dit gebied op. De duivelsberg ligt aan de rand van de stuwwal tussen Berg en Dal en Beek en is vooral bekend van zijn mooie hellingbossen (met een aantal zeldzame planten) en beekjes (en natuurlijk het pannenkoekenrestaurant). Vooral het reliƫf in het hellingbos en die beekjes zijn natuurlijk ook leuk voor landschapsfotografie, vandaar dat ik hier eens heen wilde om te kijken wat de mogelijkheden waren voor foto's. Het was jammer genoeg minder mooi weer dan ik hoopte (het heeft bijna de hele tijd dat ik er was geregend) maar toch heb ik een aantal foto's waar ik wel tevreden mee ben. Daarnaast moet dit gebied zowel in de herfst als met sneeuw volgens mij erg mooi zijn om te fotograferen, dus als de mogelijkheden zich voordoen zal ik er ongetwijfeld nog een keer heen gaan.
Hier een drietal foto's die ik gisteren maakte. Dankzij de regen was het hele bos flink nat, wat met een polarisatiefilter mooie kleuren oplevert. Daarnaast dus vooral ook foto's gemaakt van de beekjes die door het bos lopen.
Canon 40D, Sigma 17-35 op 17mm, 10 sec @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en circulair polarisatiefilter
Canon 40D, Sigma 17-35 op 25mm, 30 sec @ f/13, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en circulair polarisatiefilter


PS
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar de techniek achter de foto:
Dit is dezelfde foto als de foto bovenaan dit bericht, maar dan zonder het circulair polarisatiefilter. Je ziet hier goed het verschil tussen de verzadigde kleuren met filter (omdat de lichte reflectie van de lucht door het filter wordt weggefilterd) en de veel minder verzadigde kleuren zonder filter (en dus met reflectie). De foto's zijn verder exact hetzelfde bewerkt en vlak na elkaar gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten