dinsdag 13 december 2011

Noodverordening

Canon 40D, Canon 300 f/4, 1/13 @ f/7.1, iso 400, vanuit de hand
Afgelopen weekend was ik in het donker naar de Amerongse bovenpolder gefietst om in het ochtendlicht vogels te gaan fotograferen. Toen ik bij het gebied aankwam zag ik echter een briefje hangen dat het gebied afgesloten zou zijn voor publiek vanaf 10 uur 's ochtends ivm een noodverordening. Jammer, want ik was van plan om de hele ochtend daar te verblijven. Thuis bleek dat de noodverordening was afgegeven i.v.m. het ontmantelen van een duizendponder die was gevonden langs de Rijn.
Gelukkig gaf mij dat toch nog ongeveer anderhalf uur om foto's te maken en het gebied nog wat verder te verkennen. Één van mijn ideeën was om foto's te maken van vliegende vogels met een lange sluitertijd. Als dat goed lukt kun je fantastische foto's krijgen van half scherpe vogels met onscherpe vleugels. Zo ook bovenstaande foto, van een grote zilverreiger die een paar rondjes om mijn hoofd vloog omdat hij opgeschrikt werd door mijn aanwezigheid (ik had hem nog niet gezien, want hij zat aan de andere kant van een bosje vanaf het pad gezien). Omdat ik snel reageerde had de reiger zijn nek nog niet ingetrokken (zoals reigers dat doen als ze vliegen) en kon ik hem vastleggen terwijl hij aan het roepen was. Verder heb ik mij bezig gehouden met de overvliegende ganzen, maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over.
Om half 10 heb ik het gebied maar verlaten (ondanks dat ik eigenlijk nog niet klaar was met fotograferen) en ben ik in het Amerongse bos gaan wandelen. Wel een mooi stuk bos, maar de omstandigheden waren niet ideaal voor fotografie. Gelukkig leverde die wandeling wel een aantal ideeën op voor foto's op een ander moment als de omstandigheden beter zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten