woensdag 23 maart 2011

Heikikkers

Canon 40D, Canon 300mm, 35mm tussenring, 1/200 @ f/8. iso 200, vanaf statief liggend in het water
Afgelopen maandag had ik een dagje vrij genomen van mijn afstudeervak om op zoek te gaan naar blauwe heikikkers. We waren al voor zonsopkomst ter plekke om wat foto's van het ven te maken bij het eerste licht.
Canon 40D, Sigma 17-35 @ 35mm, 1/5 @ f/16, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en 4 stops grijsverloopfilter

Canon 40D, Sigma 17-35 @ 17mm, 1/4 @ f/16, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en 4 stops grijsverloopfilter
Daarna was het wachten geblazen want de amfibieƫn werden pas actief rond een uur of 10. Gelukkig waren er redelijk wat heikikkers en padden aanwezig, maar jammer genoeg waren er niet heel veel blauw gekleurde mannetjes. Gelukkig vond ik op een gegeven moment een blauw mannetje, alleen jammer genoeg was deze erg schuw waardoor ik uiteindelijk 2 uur in het water heb gelegen al wachtend in de hoop dat hij een keer boven zou komen binnen het bereik van mijn lens. Gelukkig hoorde ik op een gegeven moment het typerende wuob wuob geluid van een heikikker naast mij en toen bleek het blauwe mannetje een vrouwtje gegrepen te hebben. Gelukkig kon ik door de vegetatie heen snel een paar foto's maken (zie boven), totdat ik per ongeluk mijn body onderwater hield (mijn statiefkop lag namelijk gelijk met de waterspiegel) en mijn camera een error gaf. Jammer genoeg verdween de kikker hierna, waarna ik snel m'n batterijvakje heb drooggemaakt en mijn camera heb laten drogen. Eenmaal thuis gekomen deed hij het gelukkig weer!
Hieronder (en hierboven) dus een mini serie van de heikikkers, hun habitat, het nageslacht en hun buren (de padden).
Canon 40D, Canon 100mm macro, 1/100 @ f/8, iso 400, vanuit de hand liggend in het water

Canon 40D, Canon 100mm macro, 1/50 @ f/5.6, iso 400, vanuit de hand

Canon 40D, Sigma 17-35 @ 17mm, 1/13 @ f/16, iso 100, vanaf statief met draadontspanner en 4 stops grijsverloopfilter
Canon 40D, Canon 300mm, 35mm tussenring, 1/125 @ f/7.1, iso 200, vanaf statief liggend in het water

Geen opmerkingen:

Een reactie posten